Bæreværdigt tøj

-jk 6/5 2022

I 2016 lavede jeg en blog omkring bæreværdigt tøj. Den kan ses her: https://www.amino.dk/blogs/brevrdigt/archive/2016/07/09/velkommen.aspx.

Jeg lavede dengang en lille uvidenskabelig undersøgelse, som skulle klarlægge nogle tøjbrands forhold til bæredygtighed. Det skulle samtidig gøre mig klogere på emnet. I april 2022 fulgte jeg op og tilføjede et par nye brands.

Som det fremgår, undersøgte jeg følgende hjemmesider/brands, og vil på denne blog indsætte mine kommentarer til de enkelte:

Bootz:

Boozt skriver som svar på “Hvordan kan jeg handle mere bæredygtigt?”:

  • “Først og fremmest er det vigtigt at nævne, at det mest bæredygtige produkt du har, er det du allerede ejer”
  • “Siden september 2020, tilbyder vores ReBoozt kategori en masse genbrugsprodukter til lave priser og i god stand.”

ReBootz lanceres som et “brand”, men findes desværre ikke her:  https://www.boozt.com/dk/da/brands-a-z#home.

Mange plus-points til boozt, men den sidste her er vist et lille selvmål.

Pieces:

– Pieces.dk har sørme fået sit helt eget menupunkt angående, ja, angående ‘sustainability’. Som før bliver man spist af med udenbysk. Man bliver så træt. Jeg vil overlade det til dig, kære læser, selv at læse det på  https://about.bestseller.com/sustainability/sustainability-in-bestseller. Det samme link som i 2016, men måske står der noget nyt.”

Ellos:

-I 2016 fik Ellos.dk et 1/2 point for at nævne, at de bidrager til Røde Kors’ arbejde.

-Ellos skriver faktisk ganske flot om certificeringer,  bæredygtige materialer, https://www.ellos.dk/story/sustainability-oursustainabilitywork-sustainiblematerials, socialt ansvar, https://www.ellos.dk/story/sustainability-production-socialworkconditions og flere endnu.

-Alt i alt rigtig mange flotte ord, … men sommetider er kun en lille smule konkret… Hvor langt er de enkelte brands? Kunne vi få mærkning på enten hele brands eller endda pr. produkt? 

-Der er egentlige politikker med ret stramme krav, som også bliver efterkontrolleret. Ellos er kommet godt efter det!

stylepit.dk:

Der er ikke meget at sige om stylepits bæredygtighed:

– Jeg fandt lidt her, https://www.stylepit.dk/aboutus, omkring bæredygtighed: ”Stylepits visionAt yde den bedste kundeservice til den skandinaviske kunde, som handler mode online og på samme tid sikre en solid profit for fortsat at skabe en bæredygtig virksomhed.”. Den vil jeg lade stå lidt.

Bahne.dk:

Der er ikke meget at sige om Bahnes bæredygtighed:

-Bahne skriver om 4 forbrugermærker, men uden at forholde sig til dem. De har dog en co2-venlig hjemmeside.

aboutyou.dk:

– about you skriver: ” For os omfatter bæredygtighed forskellige aspekter: Bevidst brug af de mest miljø- og dyrevenlige materialer, ressourcebesparende forarbejdninger og rimelige arbejdsforhold. I øjeblikket modtager produkter på vores platform mærket, “Mere bæredygtigt”, hvis de opfylder mindst et af vores kriterier. Vi erkender, at dette er en kompleks proces, hvor vi lærer nye ting hver dag og på ingen måde er perfekte.”

-Flot! Her forsøger man at gøre noget!! Jeg savner .. en egentlig politik for fremtiden. Men mange pluspoints til aboutyou!!

miitoo.dk:

-Miito skal også have points. Det bliver dog kun et kvart, men lidt er også godt. På denne side kan du donere til røde kors…

message.dk:

-Læs indgående om .. https://message.dk/ansvarlighed/foretrukne-materialer” og ” https://message.dk/ansvarlighed/mennesker”. … Den om Mennesker lidt fesen. Den handler kun om ansatte.. MANGE points til message.dk, men denne sidste trækker meget ned.

Bubbleroom.dk:

Jeg konkluderer således i bloggen:

“Det ser kort og godt meeeeget bedre ud i forhold til 2016, men der er også laaaangt igen. Og uanset hvor socialistisk man end er, så starter og slutter det helt store ansvar ALTSÅ hos os forbrugere. Der bliver kun produceret det tøj, som vi forbrugere vil købe. Der er rigeligt med tøj out there, som ikke bliver til på en grisset måde!

Som sagt, se hele bloggen på amino.dk og mine kommentarer omkring de enkelte hjemmesider/brands, her på siden.

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.